top of page
Αναζήτηση

ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ ΜΕ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΕΣ ΥΓΕΙΑΣ


Το να λαμβάνετε τη διάγνωση μιας σοβαρής ασθένειας όπως ο καρκίνος ,είναι μια δύσκολη και αγχωτική εμπειρία.

Πολλοί άνθρωποι δεν μπορούν να αφομοιώσουν ή να θυμηθούν όλα αυτά που λέχθηκαν όταν τους ανακοίνωσαν για πρώτη φορά την είδηση.

Ίσως χρειαστεί να ζητήσετε από τους γιατρούς σας να επαναλάβουν κάποια πράγματα αρκετές φορές μέχρι να τα καταλάβετε πραγματικά και να αντιμετωπίσετε τη νέα σας κατάσταση.

Ενημερώστε το γιατρό σας για το πόσες πληροφορίες θέλετε να σας παρέχει – ανεξάρτητα αν αυτές είναι πάρα πολλές ή πολύ λίγες. Οι γιατροί πολλές φορές προσπαθούν να εκτιμήσουν πόσες πληροφορίες θα πρέπει να μοιραστούν με τον ασθενή που πάσχει από καρκίνο, κρίνοντας από τις αντιδράσεις του. Θα μπορέσουν να προσαρμόσουν αυτά που θα σας πουν στις ανάγκες σας και ανάλογα με το χρόνο του ραντεβού σας.

Ενημερώστε τους αν επιθυμείτε να λαμβάνετε πληροφορίες για την κατάσταση της υγείας και την πρόβλεψη της ασθένειας σας σε μικρές δόσεις αντί για όλες μαζί μονομιάς.

Κάποιες φορές η επικοινωνία με τους επαγγελματίας υγείας μπορεί να είναι δύσκολή, μπορεί ακόμη και να σας προκαλέσει φόβο, έτσι για να αποκομίσετε τα μέγιστα οφέλη από την επικοινωνία σας με αυτούς, θυμηθείτε τα παρακάτω απλά σημεία:

(1) Πρώτα απ' όλα θα πρέπει να αποφασίσετε αυτά που θέλετε να πείτε ή να ρωτήσετε.

• Θέλετε να μάθετε για την ασθένεια, την πρόβλεψη ή τις επιλογές θεραπείας της;

• Θέλετε να ενημερώστε το γιατρό για την κατάστασή σας ή τις ανάγκες σας;

• Θέλετε να ζητήσετε πρόσθετες υπηρεσίες ή θεραπείες;

• Θέλετε να εκφράσετε στο γιατρό την ανάγκη σας για υποστήριξη;

(2) Προγραμματίστε το χρόνο που θα έχετε διαθέσιμο να μιλήσετε στον αντίστοιχο γιατρό. Προφανώς, αν έχετε να συζητήσετε για την αλλαγή της κατάστασής σας ή την ανάγκη σας για επιπλέον θεραπευτική αγωγή, τότε αυτό προέχει. Αποφασίστε αν χρειάζεται να κάνετε τη συζήτηση πρόσωπο με πρόσωπο ή αν μια τηλεφωνική επικοινωνία σας αρκεί.

(3) Σημειώστε αυτά που θέλετε να πείτε.

Αν γράψετε τις ερωτήσεις σας, αυτό θα σας βοηθήσει να είστε όσο πιο σαφής και περιεκτικοί γίνεται και να καταλήξετε στο επιδιωκόμενο αποτέλεσμα, ξεκάθαρα και γρήγορα.

Εάν έχετε αρκετά πράγματα να συζητήσετε, προσπαθήστε να τα οργανώνετε ανάλογα με το βαθμό προτεραιότητας και σημαντικότητας για εσάς.

Είναι σίγουρα μια καλή ιδέα να έχετε μαζί σας (ή κοντά σας αν η συνομιλία είναι τηλεφωνική) όλα τα σχετικά έγγραφα/αρχεία, την συνταγή της τρέχουσας θεραπείας, τα ημερολόγια πόνου/ύπνου κτλ, έτσι ώστε ο γιατρός σας να έχει πρόσβαση σε όλα τα στοιχεία που είναι πιθανό να χρειαστεί.

Εάν αναφερθείτε σε πληροφορίες ενός νέου συμπτώματος ή ενός συμπτώματος που δεν ανταποκρίνεται στη θεραπεία, εξασφαλίστε πως θα παρέχετε τα παρακάτω στοιχεία:

Πότε πρωτοεμφανίστηκε το σύμπτωμα;

Εμφανίστηκε ταυτόχρονα πχ. με τη νέα θεραπεία/το νέο φάρμακο;

Πόσο διαρκεί το σύμπτωμα;

Τι το βελτιώνει; (πχ. φάρμακο, αλλαγή θέσης, ζέστη/κρύο)

Τι το επιδεινώνει;

Αν προσπαθήσετε να μάθετε περισσότερα στοιχεία για τις επιλογές θεραπείας σας, θα πρέπει να ρωτήσετε τα παρακάτω:

• Υπάρχουν άλλοι τρόποι αντιμετώπισης της κατάστασής μου;

• Τι μου προτείνετε;

• Υπάρχουν παρενέργειες ή ρίσκα;

• Για πόσο διάστημα θα χρειάζομαι τη θεραπεία;

• Πως μπορώ να προετοιμαστώ για τη θεραπεία;

• Πως μπορώ να ξέρω αν η θεραπεία έχει αποτέλεσμα;

• Πόσο αποτελεσματική είναι η θεραπεία;

• Τι θα γίνει σε περίπτωση που αποφασίσω να μην ακολουθήσω καμιά θεραπεία;

• Υπάρχει κάτι που θα πρέπει να κάνω ή να αποφεύγω;

• Υπάρχει κάτι άλλο που μπορώ να κάνω για να αισθανθώ καλύτερα κατά τη διάρκεια της θεραπείας;

Αν επιθυμείτε να μάθετε περισσότερα στοιχεία για τα νέα φάρμακα που σας χορηγήθηκαν, θα πρέπει να ρωτήσετε τα παρακάτω:

• Ενημερώστε με σας παρακαλώ για τις παρενέργειες των νέων φαρμάκων που μου δίνετε. Τι πιθανότητα εμφάνισης παρενεργειών υπάρχει;

• Πως μπορούν να αντιμετωπιστούν αυτές οι παρενέργειες;

• Τα νέα φάρμακα θα επηρεάσουν κάποια από τα φάρμακα που παίρνω ήδη ή

άλλες καταστάσεις υγείας:

• Υπάρχουν χάπια τα οποία ΔΕΝ θα πρέπει να λαμβάνω όσο λαμβάνω αυτό το νέο

φάρμακο;

• Πόσο κοστίζει το νέο φάρμακο;

• Αυτό το νέο φάρμακο, υπάρχει στο φαρμακείο της περιοχής μου;

• Σε το χρησιμεύουν όλα αυτά τα χάπια;

• Τα παλιά μου χάπια, μου είναι ακόμη απαραίτητα;

• Πως και πότε θα πρέπει να παίρνω το νέο φάρμακο;

• Πως θα τα καταφέρω να παίρνω όλα μου τα φάρμακα;

• Υπάρχουν τυχόν φυσικές ή συμπληρωματικές (εναλλακτικές) θεραπείες που

θα μπορούσαν να με βοηθήσουν;

(4) Το να καταγράφετε τις απαντήσεις στις ερωτήσεις σας, γράφοντάς τες, είναι σίγουρα μια καλή ιδέα, αφού συχνά είναι δύσκολο να αφομοιώσετε τα στοιχεία όταν είστε αγχωμένοι ή όταν οι πληροφορίες αφορούν σε κάτι που σας είναι δύσκολο να αντιμετωπίσετε. Σημειώστε επίσης με ποιόν γιατρό μιλήσατε, έτσι ώστε να μπορέσετε να αναφερθείτε σε αυτόν με το όνομά του, εφόσον απαιτηθεί στο μέλλον.

Αν πάρετε μαζί σας κάποιο φίλο ή συγγενή αυτό μπορεί να σας βοηθήσει – μπορούν να κρατούν σημειώσεις για λογαριασμό σας, να ρωτήσουν ερωτήσεις που πιθανόν να ξεχάσετε, η απλά να σας παρέχουν υποστήριξη.

(5) Αν σε κάποιο σημείο δεν καταλαβαίνετε κάτι που σας λέει ο γιατρός, ζητήστε του να επαναλάβει την πληροφορία ή να σας την εξηγήσει με διαφορετικά ή πιο απλά λόγια. Συνεχίζετε να ρωτάτε μέχρι να το κατανοήσετε. Μην αισθανθείτε πως "πρέπει" να ξέρετε ιατρική ορολογία.


·

·

·

·

·

bottom of page